Nieuwe ouders

Kennismaking en rondleiding

Wij willen graag, voordat een kind bij ons wordt ingeschreven, een uitgebreid kennismakingsgesprek met u als ouders/verzorgers. Dit kan vanaf het moment dat uw kind 2 jaar is. U krijgt voorafgaand of aansluitend aan het gesprek een rondleiding door onze school, waarbij u ook een kijkje kunt nemen in de verschillende groepen.

 

 

Toelatingsbeleid

Openbare scholen zijn toegankelijk voor iedereen. Dit uitgangspunt biedt de mogelijkheid veel aandacht te besteden aan de verschillende culturele en/of levensbeschouwelijke achtergronden in onze samenleving. Het betekent ook dat de school ruimte biedt aan de verschillende godsdienstige en levensbeschouwelijke opvattingen die er in onze samenleving bestaan. De openbare school kiest voor actieve pluriformiteit.
Bij het aannamebeleid moeten de wettelijke voorschriften voor openbare scholen in acht worden genomen. Dit betekent echter niet dat elke leerling zonder meer op elke door ouders gewenste locatie voor openbaar onderwijs moet worden toegelaten. In speciale gevallen kan een school soms een verzoek tot plaatsing van een leerling afwijzen:

• Kinderen zitten in een toelatingsprocedure of hebben een indicatie voor het speciaal basisonderwijs.
• Het onderwijskundig rapport van de vorige school geeft op onderwijskundige motieven aanleiding om het kind niet toe te laten.
• De zorgvraag van de leerlingenpopulatie in een groep is dermate complex dat het onverantwoord is nieuwe leerlingen in een groep te plaatsen.
• De school is vol: het aantal beschikbare lokalen geeft samen met de groepsgrootte een indicatie.

 

 

Plaatsinge leerling bij hervedeling groepen

Mocht het bij het samenstellen van de groepen noodzakelijk zijn om groepen te herverdelen, dan hanteren we daarvoor een vaste procedure. Deze procedure verloopt in principe als volgt:

1. Uiterlijk vijf weken voor de zomervakantie is met ouders van zittenblijvers gecommuniceerd dat hun kind dat leerjaar nogmaals zal gaan volgen. Daarbij is ook afgesproken wie het kind op de hoogte brengt.
2. Op basis van de in te zetten formatie maakt de directie in overleg met het team een voorstel voor het aantal te formeren groepen voor het nieuwe schooljaar. Deze verdeling wordt in de MR besproken.
3. Ouders worden op de hoogte gesteld van de herverdeling van groepen. Daarbij wordt aan de ouders gevraagd om informatie te delen met school die van belang is voor deze herverdeling.
4. De leerkrachten van de betrokken groepen gaan onder begeleiding van de bouwcoördinator overleggen en maken een voorstel voor een nieuwe klassenindeling. De volgende factoren bij de tot standkoming van deze nieuwe klassenindeling komen in ieder geval aan bod:
• verdeling van het aantal jongens/meisjes;
• de verdeling van leerlingen die extra aandacht en/of begeleiding nodig hebben;
• verder schrijven kinderen (in willekeurige volgorde) drie leerlingen op met wie ze goed kunnen
samenwerken of met wie ze graag in de klas willen komen. In principe zal in ieder geval een van
deze kinderen in dezelfde klas komen.
5. Ouders worden schriftelijk op de hoogte gesteld van de nieuwe groepsindeling